Storytelling in tekst en beeld

Wie kan er nog een goed verhaal vertellen, wie kan de kijker boeien met zijn filmpje, zijn foto’s of zijn tekst. Hoe doe je dat, en hoe kun je zoiets leren?
De vraag naar goede, boeiende verhalen blijft maar stijgen, want steeds weer wordt het duidelijk: losse feiten zijn vaak lastig te communiceren. Maar als je die feiten samenvoegt tot een verhaal met een duidelijke opbouw, wordt je boodschap toegankelijk, krachtig en blijft veel beter hangen bij je toehoorders.
Tijdens de training staan we stil bij de opbouw van zo’n verhaal. Hoe doe je dat en hoe kun je daarbij foto’s, videobeelden en tekst succesvol inzetten?
Daarbij maakt het natuurlijk nogal een verschil of tekst en beeld op zichzelf staan of moeten samenwerken. Op die verschillen gaan we uitvoerig in. We ontdekken onder andere hoe je met een goede tekst, extra kracht en lading aan beelden kan geven.
Daarnaast analyseren we allerlei verhalen in tekst en beeld. Een belangrijk aspect komt daarbij steeds aan de orde: Wat is in deze voorbeelden het verhaal? Hoe zit de storytelling in elkaar? Welke keuzes zijn er door de makers gemaakt en Hoe komt het dat wij als kijkers hierdoor wel, of juist niet geraakt worden? Daarbij kijken we opnieuw naar onze eigen situatie, wat zijn de verhalen die wij willen vertellen en op welke manieren kunnen we daarbij tekst en beeld inzetten?

Wat kan ik na deze cursus/training
Na afloop van de training kennen de deelnemers de principes van effectieve storytelling in tekst en beeld en weten zij, hoe ze die kunnen toepassen in hun eigen werk.
Doelgroep
Deze training is bestemd voor iedereen die zoekt naar effectieve manieren om een boodschap met tekst en beeld over te brengen, zoals communicatiemedewerkers,(eind)redacteuren, regisseurs, filmmakers, journalisten, etc.
Aanpak
Tweedaagse (exclusief huiswerk) training waarbij de storytelling in allerlei televisieprogramma’s wordt geanalyseerd, diverse schrijfopdrachten worden gedaan. Er wordt aandacht besteed aan specifieke werkwijzen en problemen voor het verhalen vertellen in tekst én beeld.
Trainingsprogramma
  • verhalen maken
  • het basisscenario, finding, selling en telling a story
  • structuur, identificatie en ‘flow’
  • verhalen in tekst
  • verhalen in tekst en beeld
  • dilemma’s tussen ‘Facts’ en ‘Truth’
  • welke verhalen ga ik morgen vertellen?
Ervaring van een cursist
BTW-vrijstelling

De Media Academie is een erkende instelling, als bedoeld in de Europese B.T.W.-richtlijn, waardoor onze opleidingen vrijgesteld zijn van BTW. Op alle andere diensten of aanvullend cursusmateriaal, zaalhuur en arrangementen is de wettelijke BTW van toepassing.

Trainingsinformatie
  • Trainingsnummer:MA-0271
  • Prijs:€ 1100
  • Aantal dagen:2
  • Trainingsdata
  • Deze training wordt op aanvraag gegeven.
  • offerte aanvragen

035 – 646 62 62

info@media-academie.nl

download infosheet

Verwante trainingen