Short film voor TV en internet

We leven in een tijd met steeds meer communicatie via beeldschermen. Elke dag zien we allerlei filmpjes via TV, themakanalen, monitors in de tram, clipjes op internet en podcast op onze mobiel. Al deze audiovisuele content is bedacht en gemaakt met een gericht doel, bijvoorbeeld informeren of entertainen. In deze snelgroeiende markt is de trend dat filmpjes steeds korter worden en dat de makers alleen of in kleine groepen opereren. Met een goed idee, een DV/HD-camera en een laptop kan je een TV-station beginnen.

Doelgroep
Iedereen die met korte items of videorapportages een verhaal vertelt, bijvoorbeeld redacteuren, programmamakers, communicatiemedewerkers en foto- en videografen. Dit kunnen programma’s zijn die op TV uitgezonden worden of in bijvoorbeeld bedrijven gebruikt worden.
Aanpak
In deze training komt het volledige maakproces aan bod: van idee, opname tot montage. Elk onderdeel wordt behandeld met een deel theorie/techniek, voorbeelden van de toepassing ervan en veel praktische oefeningen.
Trainingsprogramma
Blok analyse Wanneer is communiceren met beeld geslaagd? Waarom blijf je bij het ene item tot het einde kijken en haak je bij het andere na 10 seconden af? Dat kunnen begrijpen en benoemen is essentieel voor elke maker.
  • de kracht en beperking van een kort item
  • de universele kenmerken van goede TV
  • de kunst van het tot de kern terugbrengen
  • de opbouw een goed item
  • het belang van goed camerawerk
  • de kracht van montage
Blok inhoud/script Het kenmerk van de meeste goede korte items is dat er over nagedacht is in plaats van dat er willekeurige plaatjes achter elkaar gezet zijn. Ander uitgangspunt is de scenariowet ‘Don’t tell them, show them’.
  • belang van inhoudelijke research
  • belang van kennis van de doelgroep
  • belang van het krijgen (doorvragen) van goede briefing (bij opdrachtwerk)
  • maken van een verhaalopbouw/script (virtueel programmamaken)
  • vertaling script naar productie (wat/wie/waar moet er geregeld worden)
  • basaal stilstaan bij interviewtechniek
  • basaal stilstaan bij schrijven van presentatie- en voiceover-teksten
Blok cameratechniek Deze training geeft de basistechniek om in diverse situaties met de camera te kunnen werken.
  • de camera van lens tot recorder
  • automaat versus handinstellingen
  • belangrijke menu’s
  • diafragma & sluitertijd
  • de zebra (gebruik en instelling)
  • kleurtemperatuur
  • gebruik ND filter
  • lenzen: gebruik van diverse brandpunten
  • instellen en gebruik van tijdcode
  • beeldverhoudingen
  • werken met accu’s en netvoeding
Blok camera-operation
  • gebruik van statief
  • werken met statief of schouder
  • nut van camerabewegingen (pan/tilt/zoom/jib/track)
Blok cameratoepassing
  • denken vanuit decoupage (al filmend monteren)
  • waarom shots wel of niet op elkaar snijden
  • werken met continuïteit
  • wat is de filmische ‘as’ en hoe ermee te werken
  • springers in een interview: hoe te vermijden of juist niet
Blok montagetechniek (op Final Cut Pro) Blok montagetoepassing
  • waarom shots wel of niet op elkaar snijden
  • gebruik van/werken met jump-cuts
  • gebruik van/werken met parallel montage
  • snijden in continuïteit/beweging
  • werken met snijshots
  • geluid/muziek ondersteken
  • theorie van Kuleshov (beeldrelaties)
  • werken met vormgeving/bumpers
  • belang van het ontwerpen van een look & feel
  • werken met muziek en het selecteren daarvan
Werken aan eigen opdracht Elke cursist maakt tijdens deze training een eigen korte film. Daarvoor is een halve opnamedag per cursist beschikbaar met ‘training on the job’ door de trainer. Al het geleerde kan toegepast worden: van script, opname tot montage. De cursist monteert het programma zelf op de gezamenlijke montagedag. Voor vragen en problemen is bij deze montagedag een editor/docent aanwezig.
BTW-vrijstelling

De Media Academie is een erkende instelling, als bedoeld in de Europese B.T.W.-richtlijn, waardoor onze opleidingen vrijgesteld zijn van BTW. Op alle andere diensten of aanvullend cursusmateriaal, zaalhuur en arrangementen is de wettelijke BTW van toepassing.

Trainingsinformatie
  • Trainingsnummer:MA-384
  • Prijs:€ 3495
  • Aantal dagen:7
  • Trainingsdata
  • Deze training wordt op aanvraag gegeven.
  • offerte aanvragen

035 – 646 62 62

info@media-academie.nl

download infosheet

Verwante trainingen