Effe een filmpje maken???

We leven in een tijd waarin we ‘bestookt’ worden met filmpjes: op je mobiel, via YouTube en in de tram. Ook het gebruik van filmpjes voor zakelijke toepassingen neemt, mede door het snellere internet, een enorme vlucht. Films voor interne en externe communicatie, als onderdeel van e-learning, voor informatie, motivatie, cultuurverandering, product- of procesuitleg, bedrijfsjournalistiek, opleiding, instructie, etc.
Steeds meer redacteuren en communicatiemedewerkers van bedrijven, overheden en uit het onderwijs laten films bedenken en maken of doen dat zelf. Met een HD-camera en een laptop met software voor videomontage kun je professioneel ogende films maken.
Maar: een goede redacteur is niet automatisch ook een goede filmer en niet elke communicatieprofessional weet wat de kracht en beperking film is. Een goede (bedrijfs)film maken doe je helaas niet effe!

Wat kan ik na deze cursus/training
Na afloop van de training is de deelnemer in staat om op een professionele manier het proces van filmmaken te sturen en bewaken: strategisch, creatief, programmatisch en financieel/contractueel. Je leert wat er komt kijken bij het maken van een (bedrijfs)film, opdrachtfilm of voorlichtingsfilm en krijgt inzichten om een professionele tussenpersoon te zijn tussen de (interne) klant en degene die de film maakt (in- of extern). Je weet wat binnen de gestelde budgetten en tijd, de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn voor het maken van een (bedrijfs)film.
Doelgroep
Communicatieprofessionals of -medewerkers en redacteuren die hun organisatie willen adviseren en faciliteren bij het creëren van (bedrijfs)films.
Aanpak
Training van twee dagen waarin theorie en praktijk worden verbonden door oefeningen. Het laatste dagdeel van de 2-daagse is het zelf maken van een korte film: van idee, de opname tot de montage. In deze oefening ervaren cursisten in de praktijk dat 'ff een filmpje maken' best kan maar wel een aantal vaardigheden vereist.
Trainingsprogramma
  • herkennen van eigenschappen van goede TV; waarom boeit de ene film wel en de andere niet?
  • basisstappen in het kunnen bedenken/maken van goede TV
  • adviseren: bespreken van mogelijkheden en onmogelijkheden van de wens van de (interne) klant: hoe krijg je de communicatieve vraag en verwachting helder?
  • de inzet (kracht en beperking) van AV-communicatie in de mediamix (print/AV/internet/social media) en het rendement. Wanneer juist niet voor video kiezen!
  • briefing: verwoorden van de wensen van de organisatie naar een in- of externe AV maker
  • de vraag over zelf AV maken of uitbesteden aan professional?
  • bij zelf maken: wat heb ik nodig aan techniek en skills van mijn medewerkers om zelf AV te kunnen maken?
  • bij uitbesteden: hoe vind ik een goede externe partij?
  • het budget: wat mag een video kosten? Waar moet ik op letten bij een begroting?
  • contracten: hoe dek ik een en ander contractueel af? Hoe zit het met muziekrechten (Buma/Stemra)
  • het leren denken in en ontwikkelen van formats: je hebt een doelgroep en een boodschap, maar wat is daarin het ideale TV-format (sfeer, stijl, inhoud, frequentie, herkenbaarheid, afstemming op huisstijl, etc.)
  • het standaard stappenplan in het maakproces van A tot Z. Wat zijn redelijke doorlooptijden?
  • de manier van vertoning/distributie
  • praktische workshop: het zelf maken van een korte bedrijfsvideo
BTW-vrijstelling

De Media Academie is een erkende instelling, als bedoeld in de Europese B.T.W.-richtlijn, waardoor onze opleidingen vrijgesteld zijn van BTW. Op alle andere diensten of aanvullend cursusmateriaal, zaalhuur en arrangementen is de wettelijke BTW van toepassing.

Trainingsinformatie
  • Trainingsnummer:MA-0350
  • Prijs:€ 1295
  • Aantal dagen:2
  • Trainingsdata
  • Deze training wordt op aanvraag gegeven.
  • offerte aanvragen

035 – 646 62 62

info@media-academie.nl

download infosheet

Verwante trainingen