Training Storytelling, ervaringen van een cursist

Mensen hebben de gewoonte om een verhaal als een oningepakt cadeau op tafel te smijten. Absoluut zonde!, valt trainer Jan Vink met de deur in huis. Verleid, prikkel of irriteer. Grijp je kijker bij zijn lurven.

De tweedaagse training Storytelling op de Media Academie is begonnen. Ik neem een slok van mijn koffie, terwijl we de kring rond gaan. Een eindredacteur, verslaggevers van actualiteiten programma’s en ik. Verschillende achtergronden, dezelfde vraag. Hoe kunnen we de verhalen die we vertellen nog boeiender maken voor ons publiek?

storytelling-cursusOervorm herontdekt

Een succesvol film- en tv-maker is een verhalenverteller, stelt de docent. Of het nu in tekst of in beeld is, het verhaal is een enorm krachtige drager. In deze oervorm wordt al eeuwen informatie overgedragen. Denk aan de verhalen uit de Griekse oudheid, sprookjes en de verhalen van Shakespeare. Het spannende is dat ook in de journalistiek het verhaal herontdekt wordt. We onderzoeken en ontdekken hoe krachtige verhalen worden opgebouwd. De documentaire over Picasso grijpt: de schoonmaakster maakt nieuwsgierig en de oorlogsmisdadiger shockeert. Waarom? Door de manier waarop beeld, geluid en tekst zijn gecombineerd.

Actief kijken

Tijdens de training wordt duidelijk welke technieken er mogelijk zijn, waar je vooral op moet letten en welke risico’s eraan verbonden zijn. Je kunt als maker een duidelijke stempel drukken op je verhaal door de invalshoek, cameravoering, timing, voice-over en ga zo maar door. Onze ogen worden geopend voor een scala aan mogelijkheden.
Ontleed de verhalen die je boeien. Blijf dit doen en je palet wordt steeds groter. Je ontwikkelt je vakmanschap door altijd actief te blijven kijken, drukt de trainer ons op het hart. De techniek van Storytelling is toepasbaar op alle verhalen die je vertelt.
In de trein naar huis besef ik dat mijn presentatie van volgende week ook een stuk sterker wordt met een andere opbouw en aansprekende voorbeelden. Enthousiast kijk ik om me heen. Normaal probeer ik mij zoveel mogelijk af te sluiten voor mijn omgeving, maar nu vormen de mensen een bron van inspiratie. Waarom kijkt de vrouw met de rode bril zo verdrietig en wie is die jongen die op Utrecht CS aan het bidden is voordat hij aan zijn pasta to go begint. Ik maak in mijn hoofd plannen voor een artikel, een tv-item … nee toch beter een documentaire.

Naar de essentie

Dag twee bij de Media Academie zet mij weer met beide benen op de grond. Realiseer je dat de mogelijkheden als verhalenverteller beperkt zijn, is de boodschap. Vooral als je met beeld werkt is de ontvanger maar in staat een klein gedeelte van je verhaal te onthouden. Met beeld communiceer je een gevoel. Nooit feiten, want die verdampen, legt Jan Vink uit. Volgens de trainer moet je dan ook nooit streven naar volledigheid, maar wel naar de essentie. Bedenk wat je wilt overbrengen en doorspek je verhaal met voorbeelden, metaforen en contrasten die deze boodschap ondersteunen. Een verhaal komt pas binnen als mensen er iets bij kunnen voelen. Realiseer je dit, en wees concreet.

 

Van ideeën naar concrete plannen

Het lokaal is een slagveld. Na twee dagen training liggen de tafels bezaaid met boeken, DVD’s en halflege kopjes. Ik bedank trainer Jan Vink en rits mijn winterjas dicht. Terwijl ik de witte villa van de Media Academie uit loop, denk ik na over wat ik heb geleerd. Het krachtig leren vertellen van een verhaal geeft voldoening en maakt me trots. Ik heb een kladblok vol handvatten en een hoofd vol ideeën.