Nieuws

Kernboodschappen, hoe formuleer je ze?

Kernboodschappen of sleutelboodschappen zijn onmisbare pijlers in de communicatie. Ze vormen de rode draad van je verhaal. Een kernboodschap is niet statisch en vaststaand maar biedt je houvast. Door voorafgaand aan een interview of presentatie kernboodschappen te formuleren heb je meer zekerheid en controle over je verhaal. Je neemt gemakkelijk de regie terug in het gesprek omdat je precies weet wat de essentie is van wat je wilt vertellen: de kern van jouw boodschap.

Waar moet je op letten bij het bepalen van je kernboodschap? En waar moeten ze aan voldoen? We geven je alvast een paar tips & tricks:

  1. Houd het eenvoudig en begrijpelijk: werk korte en specifieke sleutelboodschappen uit. Zorg dat je concreet bent en ‘to the point’.
  2. Onderbouw je sleutelboodschappen met bewijzen, voorbeelden en zet ze kracht bij met quotes
  3. Gebruik positieve, actieve taal en woorden
  4. Zorg ervoor dat je sleutelboodschappen relevant zijn en check geregeld of ze nog van toepassing zijn
  5. Maak ze samen met je team zodat het een verhaal van iedereen wordt en het geloofwaardig overkomt

Meer weten?
Meld je aan voor de workshop Kernboodschappen formuleren zodat je na afloop ervan beschikt over heldere kernboodschappen die de rode draad vormen in je verhaal. Hiermee krijg je veel meer controle over het verhaal dat je wilt vertellen in elke denkbare media- en communicatiesetting.
De training is bedoeld voor iedereen die in presentaties of bijvoorbeeld in (journalistieke) interviews of in de contacten met de pers wil beschikken over kernboodschappen om zijn of haar verhaal helder en goed over de bühne te brengen.