Nieuws

Help een crisis! Heb jij een plan?

Of het nu gaat om een crisissituatie of om een belangrijke gebeurtenis die je naar buiten wilt brengen; alles staat of valt met een goede voorbereiding. Alleen dan kun je de regie over de communicatie in eigen hand houden. Heel belangrijk bijvoorbeeld wanneer er een crisis rond het bedrijf losbarst. Want dan staat de media op je stoep en heb je geen tijd meer om je voor te bereiden.

Waar moet je bij een goede voorbereiding aan denken?

  • Welk soort incidenten in en over je bedrijf kunnen de belangstelling van de pers wekken?
  • Stel, je bent zelf de journalist. Met welke lastige vragen confronteer je jezelf en waar zaag je op door?
  • Wat kunnen mogelijke gevolgen zijn van publicaties over je bedrijf en hoe kun je die zo veel mogelijk beperken? Denk ook aan de berichtgeving via social media.
  • Wie laat je het woord voeren naar de media? Is dat de CEO of een woordvoerder?
  • Hoe wil je je naar buiten positioneren oftewel wat is het verhaal dat je als organisatie wilt vertellen?
  • Via welke media wil je jouw verhaal vertellen en ken je de journalist(en)? Heb je hun telefoonnummer bij de hand?
  • Weet iedereen in de organisatie wat hij/of zij moet doen en zeggen in tijden van crisis? Hebben jullie allemaal hetzelfde verhaal?

En wanneer je dan een interview geeft voor de camera’s:

  • Besef dat jij de contactpersoon bent tussen jouw bedrijf en het publiek
  • Laat je daarbij niet beïnvloeden door de camera
  • Blijf jezelf en wees eerlijk
  • Bedenk dat je niet alles hoeft te zeggen
  • Kijk niet rechtstreeks in de camera maar houd contact met het publiek via de interviewer, hoe onbeschoft de vragen ook zijn
  • Blijf sympathiek

Wacht dus niet tot de crisis uitbreekt! Maar bereid je voor en maak alvast een plan.

De vakmensen van Media Academie kunnen je op verschillende manieren daarbij helpen. Dat kan zijn van een maatwerk oplossing tot en met het volgen van een praktische training waarin alle soorten van crisis aan bod komen met de bijbehorende communicatie strategieën en stijlen van crisiscommunicatie.
Onder leiding van een ervaren mediatrainer denk je na over het crisisbeleid van jouw organisatie en weet je wat de gewenste reputatie en positionering van de organisatie is en hoe je hierover de regie in handen houdt. Bovendien leer je op professionele wijze om te gaan met vertegenwoordigers van de radio, televisie, schrijvende pers èn social media.

Als woordvoerder ben je de contactpersoon tussen het bedrijf en het publiek. Belangrijk is dat het verhaal van de organisatie goed verteld wordt. Bedenk, wanneer je voor de camera staat, dat het vooral gaat om het totale plaatje en veel minder om de inhoud van wat je te zeggen hebt.